Hjem > Nyheter > Gjør brukerkompetansen synlig på nett

Gjør brukerkompetansen synlig på nett

«Vi har gleden av å tilby deg kunnskap og erfaring fra våre dyktige erfaringsformidlere», skriver Stavanger universitetssjukehus på sin nettside. 15 personer med erfaring fra psykiske helseproblemer blir presentert. – Dette bidrar til å redusere stigma, sier initiativtaker og erfaringskonsulent Målfrid J. Frahm Jensen.

NY TJENESTE: Erfaringskonsulent Målfrid J. Frahm Jensen er blant dem som tilbyr kunnskap og erfaring via den nye nettsiden (FOTO: Birgitte Finne Høifødt)

– At erfaringsformidlerne sier ja til å bli med i en «erfaringsformidlingsbank» og dele sine erfaringer innen psykisk helsefeltet på nett er ganske unikt. De presentere seg selv med navn, bilde og deler av sine erfaringer, på godt og vondt, sier hun.

 «Menneske-i-gata-ansikt»

Fram Jensen tror dette også vil bidra til å likestille brukerkompetanse med teoretisk og klinisk kompetanse.

Hun er selv en av den 15 med erfaringer innen psykisk helsefeltet på nett. Hensikten med erfaringsformidlingsbanken er å synliggjøre noe av den brukerkompetanse den enkelte har, og hvilke tema de kan ta oppdrag innen.

– Alle disse ansiktene gir de forskjellige lidelsene et vanlig «menneske-i-gata-ansikt», sier hun.

Her er personer som har erfaring med bipolar, psykose, rusutløst psykose, schizofreni, selvmord og selvskading. I tillegg til posttraumatisk stresslidelse, dissosiative lidelser, spiseforstyrrelser, tvang, depresjoner, type 1-diabetes og psykiske lidelser, pårørende til etterlatte, barn som pårørende, er eksempler på erfaringer.

 Målrettet arbeid

– Selv var jeg med i foredragsholdergruppe, PsykOppForum som ble etablert i 2003 av tidligere styreleder hos Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning psykiater Gerd Ragna Bloch Thorsen. Gerd Ragna var åpenhetens hærfører, og banet vei for bruk av erfaringskompetanse. Hun så nytteverdien av våre bidrag. PsykOppForum ble etablert lenge før både erfaringskonsulenter og medarbeidere med brukererfaring så dagens lys. Vi var over hele landet, også i utlandet, og formidlet erfaringer. Da jeg ble ansatt som erfaringskonsulent i psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssjukehus tok jeg med meg mange av disse kontaktene.

– For oss har målet hele tiden vært å få oss på nett slik at hvem som helst kan kontaktes for oppdrag, forteller Frahm Jensen.

Ideen til siden fikk hun fra BarnsBeste som hadde en lignende oversikt over personer med erfaring fra «barn som pårørende», men som nå er slettet.

 Gode eksempler på håp

Psykiater Jan Olav Johannessen, forskningssjef på Stavanger universitetssjukehus, Psykiatrisk divisjon tror og håper at tilbudet med erfaringsformidlere kan ha god effekt:

– De 15 personene formidler god informasjon til andre som er i lignende situasjoner. De er positive eksempler på at det går an å komme seg igjen etter en alvorlig psykisk lidelse.

– Erfaringsformidlerne bidrar også til antistigma. Det viktigste er kanskje at de viser at det finnes håp, og at det går an å leve gode liv, også selv om man ikke blir helt frisk.

– De kan også fortelle hva som var virksomt i behandlingen av sitt psykiske helseproblem. Noen kan og komme med råd om andre forhold utenfor behandlingen, som for eksempel å passe seg for rusbruk, sier han.

 Stigma kan fort snu

– Finnes det noe dokumentasjon på at åpenhet rundt psykiske lidelser har effekt?

– Det finnes ingen spesifikk forskning på effekten av et visst antall mennesker som står fram, og om dette bidrar til mindre stigmatisering. Men vi vet ut fra opinionsundersøkelser at det er en større åpenhet og aksept for psykiske lidelser i dag.

– Vi vet også at stigma fort kan falle tilbake etter uvettige medieoppslag om drap som knyttes til psykiske lidelser. Derfor må vi hele tiden ha en offensiv strategi i stigma-arbeidet og kjempe imot holdninger som kan oppstå etter slike mediesaker. God informasjon om psykiske lidelser og helseplager gjelder ikke en gang for alle, slår Jan Olav Johannessen fast.

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Skriv gjerne en kommentar nedenfor. Vi ber alle om å bruke vanlig folkeskikk når de kommenterer og husk at det som skrives blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen.