Hjem > Erfaringskonsulenter > Ny rapport om erfaringskonsulentene

Ny rapport om erfaringskonsulentene

Erfaringskonsulent, medarbeider med brukererfaring, lønnet likemann, brukerrådgiver – kjært barn har mange navn, men hvilke oppgaver skal disse ansatte egentlig ha? Hvilke kvalifikasjoner bør de ha, og hvilke opplærings- og veiledningsbehov har de?

- Nå er rapporten samlet mellom to permer, sier kommunikasjonsrådgiver Birgitte Finne Høifødt (FOTO: Astrid Borchgrevink Lund)

Av: Eskil Skjeldal

Erfaringskonsulenter er en relativt ny rolle i norsk sammenheng. Ansettelse av brukere i helsetjenesten er en ordning som har gjenoppstått til ulike tider i psykiatriens historie.

I Norge oppmuntres ordningen i ulike offentlige meldinger, senest i «Sammen om mestring» (Helsedirektoratet, 2014) der det heter at «Brukerinnflytelse er en grunnleggende verdi og en rettesnor for veilederen», og videre at «Tilsetting av medarbeidere med brukererfaring styrker brukerperspektivet i tjenestene.»

Ser på opplærings- og veiledningsbehov

Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse ønsket å vite mer om hvilke opplærings- og veiledningsbehov som ikke er dekket, og gav Nasjonal kompetansetjeneste ROP oppgaven å iverksette en større undersøkelse blant dagens erfaringskonsulenter.

Nå er rapporten ferdig, og samlet mellom to permer. Hensikten med denne undersøkelsen har særlig vært å se på hvilke opplærings- og veiledningsbehov som ikke er dekket, noe som kan være viktig for innholdet i en eventuell fremtidig erfaringskonsulentutdanning.

Rapporten koster 100,- inkl. inkludert porto og forsendelse, og kan tilsendes ved å henvende seg til post@erfaringskompetanse.no

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Skriv gjerne en kommentar nedenfor. Vi ber alle om å bruke vanlig folkeskikk når de kommenterer og husk at det som skrives blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen.