Hjem > Erfaringspodden > – Pust med magen og se folk rundt deg

– Pust med magen og se folk rundt deg

Koronaviruset skaper frykt, usikkerhet og ensomhet både i Norge og verden. I Erfaringspodden gir psykologspesialist Arnhild Lauveng deg råd om hvordan du kan takle frykten!

Psykologspesialist Arnhild Lauveng snakker om koronafrykt i Erfaringspodden. (Foto: Lena Beathe Arneberg)

– Denne situasjonen er krevende for oss alle, og ekstra krevende for de som allerede har det vanskelig, sier Arnhild Lauveng. Hun minner om at viruset ikke er veldig farlig for de fleste av oss, men det er likevel en grunn til at myndighetene setter inn dramatiske tiltak: For å beskytte de mest sårbare gruppene, og for å spre trykket på helsevesenet over tid.

– Vi mennesker er laget sånn at når vi – eller myndighetene – setter i verk så sterke beskyttelsestiltak, så oppfatter vi det lett som at situasjonen er veldig farlig og blir ekstra redde. Selv om det kjennes skummelt, er dette gjort for å gjøre oss tryggere.

– Det er viktig nå at vi samtidig som vi følger reglene fra myndighetene, og respekterer dem, også puster med magen. For de aller, aller fleste av oss, vil dette gå helt fint, og bare være en kort periode i livet vårt. En slitsom periode, men kortvarig, og noe som vil gå over.

Hør Erfaringspodden her:

Hvordan ta vare på seg selv

Her er noen av Arnhild Lauvengs råd:

  • Prøv å følge vanlige rutiner i størst mulig grad. Selv om du ikke skal på jobb, og andre tilbud er stengt, så stå opp til vanlig tid. Lag gjerne en plan for dagen.
  • Husk å gjøre noen hyggelige ting innimellom! Se TV, les, rydd, vær kreativ hvis du liker det, hør musikk, lag mat, bak – hva som helst som du liker.
  • Det er viktig med frisk luft og bevegelse. Gå en tur, rør litt på deg utendørs. Hvis du har bil kan du kjøre til et friluftsområde unna folk.
  • Det er også viktig med sosial kontakt. Ring eller send SMS. Avtal videomøter. Spis middag og lunsj og drikk kaffe sammen med andre – mens dere sitter hver for dere, men har kontakt på telefon eller Skype.
  • Tenk over hvordan du ønsker å bruke sosiale medier i denne situasjonen. Bruk de offisielle sidene fra Folkehelseinstituttet som kilde, det som står der er sikker informasjon.
  • Karantene og isolasjon kan føre til mer angst, depresjon og sinne hos en del mennesker. Hvis det gjelder deg, kan du ta kontakt med psykisk helseteam i kommunen, fastlegen din, eller en av de frivillige telefontjenestene som Mental helses hjelpetelefon, eller Kirkens SOS.

Hvordan ta vare på hverandre

– For mennesker som allerede har psykiske helseplager, angst, depresjon, mistenksomhet eller psykose, kan denne situasjonen oppleves ekstra skremmende. Mennesker med ruslidelser eller samtidig rus og psykisk lidelse, er annen særlig sårbar gruppe som trenger mye oppfølging og støtte nå.

  • Ha jevnlig kontakt med mennesker du kjenner som strever. Send SMS, ring, spør hvordan det går.
  • For helsepersonell er det spesielt viktig i denne situasjonen å være ekstra oppmerksomme på særlig sårbare grupper. Hvis kommunale tilbud og treffsteder stenges, bør det kompenseres for med elektroniske tilbud, telefonsamtaler, hjelp til å lage dagsplaner og annet.
  • Frivillige organisasjoner som nå stenger tilbudene sine, bør vurdere om det er noe de kan gjøre for å hjelpe folk i denne situasjonen.
  • Husk praktisk hjelp til de som trenger det. Hvis du er isolert og redd, kan små, hverdagslige, problemer føles uoverkommelige. Det er viktig at alle har noen de kan kontakte for råd og hjelp.

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Skriv gjerne en kommentar nedenfor. Vi ber alle om å bruke vanlig folkeskikk når de kommenterer og husk at det som skrives blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen.